“Voorwaarts – mars!”

Een goede graadmeter bij het selecteren van een event of workshop is of je een (lichte) aarzeling voelt bij het inschrijven, schrijft Sara LIesker. Bijvoorbeeld wanneer je je laat drillen als soldaat.

“Voorwaarts – mars!” schreeuwde een ware drilsergeant van de Koninklijke Luchtmacht in mijn oor. Nauwelijks 15 minuten nadat we waren aangekomen op de Vliegbasis Woensdrecht voor een driedaagse training “militair leiderschap voor ondernemers” marcheerde ik met mijn 20 nieuwe beste vrienden in een nog niet zo keurige kolonne naar het tentenkamp waar we zouden bivakkeren.

Over die ca 800 meter deden wij de halve ochtend: we liepen niet synchroon, lieten gaten in de kolonne vallen, waren aan het praten en zo vond de drilsergeant een eindeloos aantal andere redenen om ons steeds halt te laten houden. Het resultaat was dat we bij het middageten (soldatenvoer klaargemaakt op de grond) eensgezind samen zaten te lachen en het voelde alsof we elkaar al dagenlang kenden!

De rest van deze meest geweldige leerervaring ooit ga ik niet uit de doeken doen: het is veel leuker het zelf te ervaren. In onze groep van twintig was ik één van de twee vrouwelijke deelnemers. Deze ratio man/vrouw is geen uitzondering in de zakelijke trainingen die ik heb bijgewoond.

Vaak hoor ik van andere vrouwelijke ondernemers dat ze net als ik een gezin en eigen onderneming combineren. Dan ga je heel rigoureus en efficiënt om met je agenda en allerlei uitnodigingen en verplichtingen. Valkuil is dat je zakelijk schrapt waar je niet snel resultaat van ziet. Eén van de tips die ik ondernemers altijd geef, is om tenminste twee werkdagen per jaar te plannen voor je eigen ontwikkeling op zakelijk vlak.

Daarmee bedoel ik zeker geen netwerk bezoeken, maar écht iets leren buiten je eigen operationele business. Puur uitkiezen op de geboden ervaring, zonder je te bekommeren over wie er verder naartoe komen.

In de training bij de Koninklijke Luchtmacht zaten prachtige voorbeelden over de kracht van teamwork, feedback op mijn leiderschapskwaliteiten en rollen die ik aanneem als lid van een team. Ervaringen die ik allemaal kon vertalen naar mijn eigen onderneming.
Cadeautje of verplichting?

Vaak horen onderneemsters mijn enthousiaste verhalen aan om dan te reageren met: “Superleuk, maar ik heb geen tijd voor cadeautjes aan mijzelf.”

Een investering in jezelf is ook een investering in je bedrijf. Het is een van je taken als ondernemer om inspiratie op te doen en de vertaalslagen daarvan in je onderneming door te voeren. Inspiratie doe je per definitie op buiten je eigen bedrijf. We verwachten bovendien ook van onze werknemers dat zij zich blijven ontwikkelen, het lijkt me reëel dat je die eis dan ook aan jezelf stelt. Vaak bespreek ik het in die termen met ondernemers die ik coach en zoals zo vaak met ons vrouwen het geval is: zodra het voelt als een verplichting, kan het wél in de agenda.

Het is uiteindelijk een beetje van beide: een verplicht cadeautje zeg maar.
Een lezing of congres telt niet mee

Althans, niet wanneer dit een lezing of congres op je eigen vakgebied is. Dan ben je namelijk aan het netwerken of ben je als een vis in het water binnen je eigen expertise. Ik heb me als ondernemer in de juridische branche wel eens ingeschreven voor een HRM-congres. Dan is een congres helemaal buiten je gebruikelijke scope, ken je niemand en snap je van tevoren niets.

Een goede graadmeter voor waar je je voor inschrijft is of je een (lichte) aarzeling ervaart bij het inschrijven. Als dat het geval is, dan ligt het buiten je comfortzone en is het zeker de moeite waard.
Vertaling in je bedrijf

Onderweg naar huis werk ik een mindmap uit met de belangrijkste opgedane inzichten. Bij ons is het goed gebruik om de volgende dag een kort verslagje intern rond te sturen. Zodat kennis en contacten meteen gedeeld worden. Ik archiveer wat korte team-oefeningen in de Zero Power map; een papieren map met activiteiten voor als door stroomuitval ons hele systeem platligt. Uit deze trainingen komt ook veel inspiratie voor experimenten op het gebied van marketing of digitalisering die weer leiden tot innovaties binnen het bedrijf.

De oogst van het investeren in je eigen ontwikkeling is vooraf onvoorspelbaar. Laat dat geen reden zijn je ervan te weerhouden. Vrouwen hebben door een sterke zelfreflectie, neiging tot delen en creativiteit volgens mij zelfs een voorsprong in het vertalen van leerervaringen naar groeikansen voor het eigen bedrijf!

Sinds het volgen van de training militair leiderschap via VNO NCW mag ik mij Ambassadeur van de Koninklijke Luchtmacht noemen, dat is toch leuk voor iemand met een jeugddroom om F16-piloot te worden.

Lees hier het artikel op Sprout.