Liesker Procesfinanciering in het FD

Liesker Procesfinanciering in het FD: “Een langere adem in het juridisch proces.”

Nederlanders zijn afwachtend met het halen van hun recht, meestal door een gebrek aan geld om lang te kunnen procederen. Financiering door een derde partij kan dan soelaas bieden. Deze ‘procesfinanciering’ is in Nederland nog niet wijdverbreid.

Wat doe je met een dispuut over een of twee ton, terwijl je weet dat je tegenstander de tijd en de middelen heeft om een rechtsgang jarenlang vol te houden? De kans is groot dat er een moment komt dat advocaat- en proceskosten niet meer in verhouding staan tot de hoogte van de claim.
Juriste Sara Liesker uit Breda kent gevallen waarin een cliënt geadviseerd moest worden om ‘dan maar’ niet verder te procederen. Soms gaat het in een proces om uithoudingsvermogen en daar heeft een kleine leverancier vaak minder van dan het grote concern of de overheid waartegen hij het opneemt.
Het is een van de redenen dat Liesker zeven jaar geleden samen met haar vader een kantoor voor ‘procesfinanciering’ begon. Dergelijke kantoren had ze gezien in Engeland en vooral Duitsland. Daar konden kleinere partijen met middelgrote claims, vanaf een of twee ton, een deal sluiten voor de kosten, in ruil voor een stuk van de mogelijk te behalen winst. Neem een conflict rond een testament, waarbij een erfgenaam de omvang van de boedel betwist omdat een paar mooie schilderijen verdwenen zijn. De erfgenaam heeft (nog) geen geld, maar kan toch indien nodig een langslepend en duur proces voeren.

Lees verder in het volledige artikel over Liesker Procesfinanciering in het FD.