Financiering voor vrouwen

Vrouwelijke ondernemers denken vaker dan mannen dat een financieringsvoorstel een eindbod is, ziet ondernemer Sara Liesker. De kersverse Sprout-blogger geeft nog drie valkuilen bij het aantrekken van financiering voor vrouwen. Ze geeft praktische tips, voor (vrouwelijke) ondernemers die op zoek zijn naar groeigeld.

Sara Liesker is ondernemer, juridisch innovator en spreker. Haar bedrijven Ceres Legal en Liesker Procesfinanciering wonnen meerdere awards, zoals twee FD Gazellen, Crowdfunding Pioneer Award en een ACQ Global Award. Sara coacht sinds 2013 op vrijwillige basis start- en scaleups geleid door vrouwen. Haar credo: Zorg ervoor dat je altijd de zakelijke mentor bent van tenminste één andere vrouw in jouw omgeving.’

In 2019 is participatie van vrouwen op topniveau veel in het zakelijk nieuws, van het Vrouwenquotum tot vertegenwoordiging van vrouwen in de top van politieke partijen. Ook worden door vrouwen geleide bedrijven minder vaak gefinancierd door investeringsfondsen. Ik ben een groot voorstander van meer diversiteit en zie een Vrouwenquotum als een noodzakelijk middel om daarin snellere en grotere stappen te zetten.

Als ondernemer heb ik al veel financieringsrondes achter de rug: een bankfinanciering, twee keer crowdfunding, private equity en een obligatiefonds. Iedere keer heb ik mij over iets heen moeten zetten omdat “schulden aangaan” slecht in mijn DNA past. Als ondernemerscoach zie ik na al deze jaren een terugkerend patroon van een aantal valkuilen bij vrouwelijke ondernemers. De een wat meer voor de hand liggend dan de ander, maar ik deel ze hier graag met je, inclusief de bijbehorende tips.

Tip 1: neem een eigen controller in dienst

Veel van de ondernemers die ik coach hebben een bedrijf met 2-10 werknemers waarin een extern boekhouder wat noodzakelijke cijfers verwerkt, zoals loonadministratie en fiscale aangiftes. Op het moment dat je een serieuzere financiering aantrekt, zeker als dit niet bij een reguliere bank is, heb je ontzettend veel voordeel van een eigen controller.

De redenen:

Lees hier de rest van het artikel op Sprout.nl